ETKİN ÖĞRENME

Beynin işlevlerinden biri de öğrenmedir. Çocuk doğum ile birlikte öğrenmeye başlar.

Çocuk tüm gereksinimlerini doğrudan veya dolaylı olarak öğrenme ile karşılar. Öğrenme çocuğun davranışlarının değişimine neden olur. Etkin Öğrenmenin temelinde İLGİ-İHTİYAÇ ve MERAK vardır. Çocuğun ilgi ve merak duyduğu bilgiler beyinde kalıcı olarak kaydedilir. İlgi ve merak duyulmayan konular kısa süre sonra silinir.

Çocuk İlgi-İhtiyaç ve merak duyduğu konularda, öğrenme sürecinde Etkin olarak yer alır.

Montessori’den başlayarak, Reggio, Waldorf, High scope eğitim ve öğrenme modellerinin, proje temelli, etkin öğrenme modellerinin yaklaşımı; Çocuğu ve onun ihtiyaç-ilgi-meraklarını temel almasıdır. Eğitim sürecini belirleyen ve yönlendiren Çocuktur. Onun ihtiyaçları, ilgileri ve meraklarıdır.

Etkin Öğrenme de çocuğun ilgi-ihtiyaç ve meraklarını temel alır. Çocuğun yaparak, yaşayarak, sürecin belirleyicisi olduğu bir öğrenme modelidir.

Etkin öğrenme, çocuğun yeni bir kavramı, deneyimleri,araştırmaları sonucu keşfetmesidir. Deneyim kazanırken, keşfederken, duyularını aktif olarak kullanır, bakar, dokunur, tadar, dinler koklar. Yeni durum, nesne hakkında duyuları ile kalıcı bilgiler edinir.

Çocuk hem nesneleri hem kendi bedenini, duyularını kullanır. Kendi bedeni ve nesneler ile ilgili keşiflerde bulunur.

Etkin öğrenme sürecinde çocuk, kendi merak ve ilgisi doğrultusunda keşfederek yeni bilgiler üretir, deneyimlerini yararlanır, problemlerini çözer.

 

Etkin Öğrenme beş ana noktadan oluşur:

  • Malzeme; çocuğun çeşitli biçimlerde kullanabileceği çok amaçlı ve bol miktarda malzeme olmalıdır.
  • Kullanma; çocuk nesneleri özgürce kullanmalıdır. Çocuklara araştırma ve deneme özgürlüğü verilmelidir.
  • Seçim; ne yapacağına, nasıl yapacağına ve hangi malzemeleri kullanacağına çocuk karar vermelidir.
  • Dil; çocuk yapmakta olduğu şeyi anlatmalıdır. Açık uçlu sorular (örn, bunu nasıl yaptın? Başka ne yapabilirsin, vb.) sorularak çocukların düşünerek cevap vermesi ve kendi sözcüklerini seçmesi sağlanmalıdır.
  • Destek; yetişkinler ve akranlar çocuğun problem çözme ve yaratıcılık çabalarını görüp, teşvik etmelidir.

Bilgi çağında başarıya ulaşabilmek için öğrencilerin sahip olması gereken beceriler

  1. yüzyıl becerileri 3 ana grup altında incelenmektedir.

Öğrenme Becerileri

  • Eleştirel Düşünme
  • Yaratıcı Düşünce
  • İşbirliği
  • İletişim

Okuryazarlık Becerileri

  • Bilgi Okuryazarlığı
  • Medya Okuryazarlığı
  • Teknoloji Okuryazarlığı

Yaşam Becerileri

  • Esneklik
  • Girişimcilik
  • Sosyal Beceriler
  • Üretkenlik
  • Liderlik

Bu Becerilerin kazanılması için Etkin Öğrenme Modelinin olduğu bir öğrenme süreci gereklidir.

Öğretmenin Rolü

  • Çocukların bütün duyularıyla etkin olarak araştırmalarına yardımcı olur. Birden çok biçimde kullanılabilecek malzemeler sağlar ve çocukların bu malzemeleri tüm duyularıyla keşfetmesini özendirir.
  • Öğretmen çocukları kendi kendilerine bir şeyler yapmaya teşvik eder. Onların yerine problem çözmez, çocukların çözüme gidebilecek seçenekleri düşünmelerine fırsat verir.
  • Öğretmen çocukların malzemeleri dönüştürmelerine ve birbiriyle karıştırmalarına yardımcı olur. Yaptıkları şeyi anlatmalarını ister. Aynı malzemeyi değişik biçimlerde kullanarak ya da farklı biçimlerde kullanan kişileri işaret ederek çocuklara alternatif düşünmeye teşvik eder.
  • Tutarlı bir günlük program uygular. Odadaki tüm nesnelerin ve etkinlik köşelerinin işaretli olmasını, çocukların bu etkinlik köşelerinin isimlerini ve malzemelerin yerlerini bilmesine yardımcı olur.
  • Çocuklar bir gün içindeki olayların sırasını ve ne neden sonra ne geleceğini bilir Geziler, özel ziyaretler, sınıf içi olaylar sürpriz olmaz. Değişiklikler çok önceden çocuklara haber verilir.
  • Her gün her çocuğun bir plan oluşturmasına, bu planı üstesinden gelebileceği parçalara ayırmasına, aşamalandırmasına ve plan için gerekli malzemeleri saptamasına yardımcı olur.
  • Öğretmen, her çocuğun yapmakta olduğu şeyle ilgili olarak düşünmesine, gözlem yapmasına, akıl yürütmesine ve konuşmasına yardımcı olur. Her çocuğun kendini ifade etmesine fırsat tanır.
  • Çocukların araç ve gereçlerin kullanımı konusunda beceri kazanmalarına yardımcı olur.
  • Bedenlerini farklı biçimlerde kullanmalarını sağlayan faaliyet sunar (açık hava faaliyetlerini günlük programına dahil eder).
  • Çocukların kendi ihtiyaçlarını kendilerinin karşılamasına yardımcı olur. Her faaliyetin bir kısmını kendi kendilerine yapmalarını sağlar (örn, çocukların ayakkabılarını ve paltoların giymelerine yeterince zaman tanır; yiyeceklerin dağıtılması gibi işleri çocuklara verir).
  • Planlama zamanında öğretmen ve çocuklar yerde veya masanın etrafında toplanıp her çocuğun çalışma zamanında neler yapmak istediğini ve nasıl yapacağını konuşurlar. Çocuklar çalışma zamanlarını nasıl değerlendireceklerine kendileri karar verirler. Öğretmen çocuğun yapmak istediği şeyi söylemeye veya göstermeye teşvik ederek ve işi kafasında daha iyi canlandırmasına, geliştirmesine yardım eder.
  • Çocuklar plan yapmaya başlarken her zaman ne yapmak istediklerini bilemeyebilirler. Öğretmen çocuğun sınıf içindeki olanakları görmesine yardımcı olur, bazı durumlarda ise çocuğun ilgi alanlarına uygun plan seçenekleri sunar.
  • Çalışma zamanı çocukların planladıkları şeyleri uyguladıkları, oyun oynadıkları ve problemleri çözdükleri bir zaman dilimidir. Gerek bağımsız olarak gerekse diğer çocuk ve yetişkinlerle beraber çalışırken çocuklar bir amaca yönelik olarak ve dikkatlerini yoğunlaştırarak oyunlarını oynarlar, karşılaştıkları problemleri çözerler.
  • Öğretmenin çalışma zamanı içindeki rolü, çocukların bilgiyi nasıl topladıklarını, arkadaşlarıyla nasıl ilişki kurduklarını ve karşılaştıkları problemlere nasıl çözüm bulduklarını gözlemlemektir. Sonrasında problem çözme konusunda çocukları teşvik etmek ve onlara yol göstermek amacıyla faaliyetlere katılır.
  • Toplanma zamanında çocuklar çalışma zamanı sırasında kullandıkları oyuncak ve malzemeleri yerlerine koyar, tamamlanmamış projelerini ortadan kaldırırlar. Sınıf, çocukların kendi başlarına toparlayabilecekleri biçimde düzenlenmiş olmalıdır. Malzemelerin tümü çocukların erişebileceği açık raflara yerleştirilmiş ve tüm malzemeler etiketlenmiş olmalıdır. Burada amaç çocuğun yaşadığı çevrenin sorumluluğunu ve düzenini korumasını üstlenmesidir.
  • Hatırlama Zamanı
  • Hatırlama zamanı, planla-çalış-değerlendir çevriminin son evresidir. Her çocuğun çalışma zamanı içinde yaptıklarını çeşitli yollar ile anlatması, göstermesi veya temsil etmesini içerir. Çocuklar yaptıklarının resmini çizebilir, yaptıklarını şarkı, pandomim ile anlatabilirler. Özellikle küçük gruplarda yapılan hatırlama zamanlarında çocuklar birbirlerinin yaptıkları ve değişik ifade yolları hakkında fikir edinme fırsatı bulurlar ki bu sayede bir sonraki seferde kendileri için yeni planlar oluşturabilirler.
  • Hatırlama zamanı sayesinde çocuklar planlama, çalışma ve hatırlama zamanları arasındaki ilişkiyi kurar ve kendi hareketlerinden sorumlu olmayı öğrenirler.

 

 

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDEKİ HEDEFİMİZ;

Yaratıcı, Bağımsız Eleştirel düşünebilen,

Problem çözebilen, Bilgi üreten, Paylaşımcı, İşbirliği yapabilen

Kendi benliğine saygısı olan, Kendinin ve başkalarının haklarına saygılı, Liderlik özelliklerini kazanmış

“Benlik duygusu” olumlu

Dilini iyi kullanan, İletişim becerileri yüksek

Kendini (Duygu ve düşüncelerini) doğru ifade edebilen,

Çok kültürlü yaşam içinde topluma uyum sağlayabilen,

Toplumsal değerleri olan,

Mantıklı düşünebilen,

Estetik anlayışa sahip,

Değişen koşullara kolay uyum sağlayabilen bireyler

yetiştirmektir.

 

 

EĞİTİM YÖNTEMLERİMİZ;

  • “Çocuk” merkezli “etkin öğrenme” eğitim yöntemi,
  • “Yetişkin denetimli” öğrenme yerine
  • “Çocuğun Kendi Kendini denetlediği,karalar verdiği, verdiği karaların sonuçlarını fark edebildiği” özgüvene dayalı  öğrenme süreci,
  • Çocuğun öğrenme sürecinde  aktif olarak yer aldığı “Etkin Öğrenme” modeli,
  • Zengin seçeneklerin sunulduğu eğitim ortamında “Deneyerek-Yaşayarak” öğrenme fırsatları oluşturma,
  • “Empati” yaklaşımı , Çocuğun Duygusal Zeka Gelişimini destekleyen; Sorumluluğun çocuğa ait olduğu bir öğrenme süreci,
  • Çocukların ilgi ve meraklarını güdüleyen zevkli,  eğlenceli ve bol uyaranların bulunduğu eğitim ortamı,
  • Sonuçları çocukla birlikte değerlendirme,
  • Bilgiye dayalı rehberliktir.

 

NE YAPMALIYIZ? 

  • Çocukların gelişim özelliklerini bilmeliyiz.
  • Çocukların gelişim ve eğitim sürecindeki gerçek ihtiyaçlarının farkında olmalıyız.
  • Gelişim potansiyellerini azami kullanabilmeleri için, ilgilerini, meraklarını harekete geçiren çok çeşitli uyaranların bulunduğu, etkin öğrenme ortamını hazırlamalıyız.
  • Çocuklara eğitim veren öğretmenleri ve anne-babaları, çocukların gelişim özellikleri, yeni gelişmeler, teknolojiler ve okul öncesi eğitime yaklaşımlar konusunda sürekli bilgilendirmeliyiz.
  • Çocukların gelişim ve uyum sorunları konusunda doğru ve gerçekçi çözümler üretebilmeliyiz.

 

 

EĞİTİM ve SOSYAL AKTİVİTELER

1.Yönetim tarafından, kurumda bulunan tüm çocuklara gelişim ve algılama testleri uygulanacak.

Her çocuk için yönetim tarafından, gelişim dosyası hazırlanacaktır

 

1.Yıl içinde  Yönetim,  Anne-Baba eğitim toplantıları yapılacaktır.

Danışmanımız, Çocuk Psikiyatrisi Uzmanı Dr. Cem Koparan ile Anne-Baba sohbet toplantıları düzenlenecektir.

Anne-Babalara yönelik AİLE DANIŞMANLIĞI

çalışmaları yapılacaktır

  1. 4,5,6 yaşındaki tüm çocuklarla, yönetim

kavram kitapları ile bireysel çalışmalar yapacak ve yıl    sonunda değerlendirme formları ile beraber sizlere gönderilecek.

  1. Kurumdaki tüm çocuklara uygulanacak eğitim

programları ve beslenme listeleri aylık olarak sitemizde yayınlanacak.

  1. 4,5 ve 6 yaşındaki tüm çocuklarımıza uygulanan İngilizce ve satranç 5 ve 6 yaş çocuklarımıza uygulanan Spor Beceri Koordinasyon dersi   programları yıllık, olarak sitemizde yayınlanacaktır

5.3,4,5,6 yaş çocuklarımızın gelişim ve kazanım formları, yılda 2 kez gözlemlenip, doldurulacak ve yıl sonunda sizlere gönderilecektir.

Her çocuk için, çocuğun yaptığı etkinliklerin bulunacağı  etkinlik dosyası grup öğretmeni tarafından düzenlenecek ve yıl sonunda sizlere gönderilecektir.

6.Çocuklarımızın gruplarında öğrendiği kavramlar ve resim okuma çalışmaları ile ilgili, ayda iki kez örnek etkinlikleri anne-baba katılım etkinliği olarak evler göndereceğiz.

  1. 4-5 ve 6 yaş çocuklara dönük Algoritma ve robotik kodlama ile ilgili çalışmalar.

8.Çocuklarımız ayda en az iki kez tiyatro veya sinema etkinliğine katılacaktır.

9.Sosyal çevre, müze, hayvanat bahçesi gibi geziler düzenlenecektir.

10.Mayıs ayı sonunda,4,5 ve 6 yaşındaki tüm

çocuklarımız velilerimize gösteriler sunacaktır.

  1. Watsap gruplarında çocuklar ile ilgili paylaşımlar yapılacaktır.
  2. Ana sınıfında bulunan çocuklarımız için matematik çalışmaları;
  3. 20’ye kadar rakamları tanıma ve yazma.
  • Toplama ve çıkarmanın alt yapısı olan,

10’a, 20’ye ,50’ye, 100’e kadar,1’er, 2’şer, 5’er, 10’ar ileri ve geri sayma.

Nesneleri verilen sayıda gruplama,

Nesneleri değişik özelliklerine göre (renk, şekil, yapı, işlev v.b.)  eşleştirme, gruplama ve karşılaştırma çalışmaları

  1. Önce nesne ve sembollerle, sonra rakamlarla Toplama ve Çıkarma işlemleri.
  2. Zihinden toplama ve çıkarma ile ilgili problem çözme çalışmaları.
  3. Nesne Grafiği oluşturma, grafiği okuma
  4. Örüntü oluşturma, örüntüdeki eksiği tamamlama
  • Tahmin etme ile ilgili çalışmalar
  1. Şekilleri noktalı alana yerleştirme, verilen şeklin alanı kadar kareli alanı boyama gibi şekil mekan çalışmaları (Şekil-Mekan ilişkisi)
  2. Mandala çalışmaları
  3. Okuma-yazmaya hazırlık için çizgi çalışmaları
  4. Ödev alışkanlığı ve sorumluluk kazandırma çalışmaları
  5. İşlevsel benzerlik-farklılık ile ilgili çalışmalar,
  6. Ses benzerliği ile ilgili çalışmalar,
  7. Labirent çalışmaları Deneyler ve Projeler
  8. Algoritma ve robotik kodlama ile ilgili çalışmalar.